بانوان «پارلا» موسیقی آذربایجانی را در پایتخت طنین‌انداز کردند

بانوان «پارلا» موسیقی آذربایجانی را در پایتخت طنین‌انداز کردند

کنسرت گروه موسیقی بانوان «پارلا» به سرپرستی و خوانندگی ماریا یزدانی از استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز پنجشنبه- ۲۶ بهمن ماه- در چهارمین روز سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد.

این کنسرت که با اجرای حرکات آیینی و سنتی فولکلوریک آذربایجانی به سرپرستی فاطمه محمدی همراه بود، در مقایسه با سایر کنسرت‌های موسیقی بانوان که امسال در جشنواره موسیقی فجر امسال برگزار شد، با استقبال قابل توجهی از مخاطبان روبه رو شد و بسیاری از مخاطبان با قطعاتی که در این کنسرت اجرا می‌شد، همراهی و همخوانی می‌کردند.

تمامی قطعات اجرا شده در کنسرت «پارلا» به زبان آذری بود و تنها یک قطعه به زبان فارسی و به افتخار مخاطبان فارسی زبانی که در این کنسرت حضور داشتند، اجرا شد.

ماریا یزدانی در این کنسرت طی سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد و معرفی گروه «پارلا» اظهارداشت: اعضای این گروه که در کنسرت هنرنمایی می‌کنند، ماه‌ها و سال‌ها زحمت و سختی متحمل شدند تا بتوانند امروز روی صحنه آثار شایسته‌ای را اجرا کنند.

وی گفت: از غلامرضا میرزاده رئیس انجمن موسیقی آذربایجان شرقی و همسرم قدردانی می‌کنم که شرایط حضور گروه «پارلا» را در تهران و در جشنواره موسیقی فجر فراهم کرده است، اردیبهشت سال آینده، کنسرت دیگری را در تهران خواهیم داشت.

سودا مارال‌باشی (پیانو)، دورنا مارال‌باشی، آیلار جهانگیری (کمانچه)، فاطمه سعیدی و سئویل اقدسی (تار)، مهدیس شریفی (قانون)، سمیرا مرکب سازی (قارمون)، لیلا برزگر (ناغارا)، آیلین میرزازاده (پرکاشن و بک وکال) نوازندگان و سویل زهدی، الناز جدیری، تینا احمدزاده، معصومه علیزاده، هانیه پیری، الناز نوریس، صفا پناهی، ندا دانایی‌فر، نیایش رحمتی، آیلار احسنی و مه‌لقا بابازاده اعضای گروه حرکات آیینی این کنسرت بودند.

گروه موسیقی «پارلا» تبریز با هدف ایفای نقش موثر بانوان در موسیقی غنی آذربایجان شکل گرفته و کنسرت‌های این گروه پیش از این سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ در تهران برگزار شده بود. «پارلا» علاوه بر تهران، در شهر‌های تبریز، ارومیه، اردبیل و زنجان روی صحنه رفته است.

ماریا یزدانی خواننده و سرپرست گروه «پارلا» فعالیت موسیقایی خود را از سال ۱۳۷۶ در گروه کودک و نوجوان صدا و سیمای مرکز تبریز آغاز کرده است.

وی آواز، سلفژ و صداسازی را زیر نظر اساتیدی همچون اسفندیار قره باغی، خسرو نژادآریا، مسعود امیرسپهر و رضا رنج آزمای فرا گرفته است. از فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به همکاری با گروه‌های موسیقی «باریش»، «آوای شهریار»، «ایماژ» و «سس» به عنوان گروه کُر و بک وکال اشاره کرد.

همکاری در تولید و اجرای ده‌ها موسیقی نمایش، فیلم و سریال، برنامه‌های تلویزیونی و آلبوم‌های موسیقی و حضور در جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی، اجرای موسیقی در هفته‌های فرهنگی ایران در کشور‌های ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان نیز از دیگر فعالیت‌های یزدانی است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.

منبع:خبرگزاری ایرنا



بانوان
منبع خبر : yjc.ir